Dynamic Search Ads, wat is het?

20-11-2017
Dynamic Search Ads (DSA) of dynamische zoekadvertenties in het Nederlands, is een leuke feature vanuit Google. Het is één van de makkelijkste manieren om betaald te adverteren binnen het landschap van Google. De DSA-campagne onderscheidt zich van de reguliere advertenties doordat je hier geen zoekwoorden in opneemt. 

Hoe werkt het?

Dit klinkt natuurlijk vreemd. "Hoe kan ik relevant adverteren zonder dat ik zoekwoorden opneem in mijn advertentie?" Dit komt doordat Google uw website crawlt. Crawlen betekent dat Google uw website bekijkt en indexeert. Op deze manier weet Google precies wat voor content je aanbiedt.


Met de DSA-campagne kun je zelf aangeven welk gedeelte van de website wél of niet gebruikt mag worden om de doelgroep te targeten. Zo kun je alle irrelevante pagina's uitsluiten en alleen het belangrijkste aan de doelgroep aanbieden. 

Wanneer een bezoeker een zoekopdracht uitvoert die matcht met jouw content of webpagina, dan zal Google automatisch een dynamische advertentie genereren. Google zal de advertentietitel en de landingspagina hierbij dynamisch aanmaken. Dit betekent dat er ingespeeld zal worden op de relevantie van de zoekopdracht. De advertentie zal er voor iedere consument anders en uniek uitzien, echter is dit gewoon één en dezelfde advertentie die dynamisch is gegenereerd op basis van je website-inhoud. 

Zijn Dynamic Search Ads handig voor mij?

"Is dit dan de heilige graal en hoef ik vanaf nu niks meer zelf in te vullen?" Uiteraard is dit een logische eerste gedachte. "Waarom niet alleen een DSA-campagne opzetten?" Een DSA-campagne is een bij uitstek handig middeltje om te gebruiken naast de reguliere campagnes in het zoeknetwerk. Het helpt je nieuwe zoekwoorden te  genereren die van waarde kunnen zijn voor je reguliere campagnes. 

Een DSA-campagne gebruik je wanneer je:

  • Een uitgebreid assortiment aan producten en diensten op je website hebt;
  • Veel unieke content en verschillende webpagina's aanbiedt;
  • Producten of diensten aanbiedt die regelmatig van samenstelling veranderen;
  • Een nieuw segment op de markt wilt betreden.

Een DSA-campagne kun je beter niet gebruiken wanneer je:

  • Dagelijks nieuwe producten aanbiedt voor een korte duur;
  • Nog niet eerder met Google AdWords gewerkt hebt;
  • Weinig content op je website hebt.


Wat zijn de voor- en nadelen van DSA-campagnes?

Het gebruik van DSA-campagnes kan een hoop tijd besparen. Hieronder vind je de voor- en nadelen van dynamische zoekadvertenties.




Dynamische zoekadvertenties kunnen voor veel bedrijven een positieve bijlage leveren bij online adverteren. Je dient er dan wel voor te zorgen dat de advertenties goed zijn ingesteld en dat de campagne goed gemonitord wordt.

Hopelijk heeft dit artikel bijgedragen aan een beter inzicht in de mogelijkheden van online adverteren. Wanneer je nog vragen of opmerkingen hebt, horen wij dit graag. Wil jij ook aan de slag met dynamische advertenties, dan kan dit natuurlijk ook! Ons marketing-team helpt je graag verder in de wonderlijke wereld van online marketing.