Een webformulier om succesvol te converteren

15-12-2016


Webformulieren zijn bedoeld om te converteren, maar soms hebben ze een tegenovergesteld effect. De vragen kunnen te lang zijn, te moeilijk of simpelweg niet gebruiksvriendelijk. Jammer, want er zijn genoeg manieren waarmee je potentiële klanten moeiteloos een webformulier laat invullen. Hierdoor heb jij de juiste klantinformatie en kan dit op lange termijn zorgen voor conversie. Lees de belangrijkste tips voor een gebruiksvriendelijk webformulier en ga meteen aan de slag.

Tip 1: Gebruik duidelijke taal in je webformulier

Een webformulier moet voor iedereen te begrijpen zijn. Lees de vragen een paar keer door en kijk hier kritisch naar. Zijn het vragen die elk willekeurig persoon zou begrijpen? Of worden er moeilijke woorden en omslachtige zinnen gebruikt? Als dit het geval is bestaat de kans dat iemand het niet begrijpt en daardoor afhaakt. Zonde, want je kan hierdoor klantinformatie mislopen. Vermijd daarom moeilijk taalgebruik en zorg dat je webformulier gemakkelijk in te vullen is.

 

Tip 2: Zorg dat het online webformulier gebruiksvriendelijk is

Een gebruiksvriendelijk formulier is een formulier dat je snel en makkelijk kunt invullen. Dat betekent dus geen formulier met 40 verplichte velden. Houdt de hoeveelheid vragen beperkt zodat de kans op website conversie groter is. Daarnaast dragen ook onderstaande zaken bij aan de gebruiksvriendelijkheid:

Prefilled gegevens
Alle gegevens die je al hebt van een bepaalde bezoeker kun je automatisch laten invullen. Dit ‘prefillen’ van gegevens zorgt ervoor dat iemand niet elke keer opnieuw zijn/haar gegevens moet invullen. De gegevens staan in het website formulier bij het openen van de pagina en de persoon hoeft deze alleen te controleren en aan te vullen.

Sublabels toevoegen
Je kunt een potentiële klant helpen het formulier in te vullen door sublabels toe te voegen. Dit zijn toelichtingen op vragen die misschien onduidelijk kunnen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld bij de vraag naar het e-mailadres deze tekst toevoegen: naam@daretobefound.nl. Zo is het duidelijk hoe ze het veld moeten invullen. 

Highlight het actieve veld
Het invoerveld kun je een ‘highlight’ geven zodra iemand de gegevens invult. Op die manier is het duidelijk voor de klant welk veld hij precies invult. Dit zorgt ervoor dat de klant de juiste informatie op de juiste plek invult en geen foutmeldingen krijgt bij het verzenden. 

Responsive formulier
Het webformulier moet mobielvriendelijk zijn zodat gegevens ook via de smartphone ingevuld kunnen worden. Een niet-responsive formulier verlaagd de conversie aanzienlijk. Vooral omdat er volgens StatCounter in oktober wereldwijd voor het eerst meer gebruik gemaakt werd van een smartphone of tablet om websites te bezoeken dan van een pc of laptop.

Test je formulier
Voordat je het webformulier online zet is het belangrijk om alle functies even te testen. Niets is vervelender dan dat je webformulieren niet worden ingevuld omdat het simpelweg niet werkt.

Tip 3: Zorg voor een opvallende verzendknop

Nadat personen je formulier hebben ingevuld moeten ze op de verzendknop drukken. Deze knop moet opvallen en daarom een goede tekst en opvallende kleur bevatten. Het woord ‘verzenden’ is sterk en wordt veel gebruikt voor webformulieren. De kleur die gebruikt moet worden is de kleur die opvalt ten opzichte van de website of landingspagina. Gebruik jij veel groen in je site? Maak dan een rode verzendknop.

Tip 4: Neem call to actions op in het form

Gebruik een call to action in de aanhef van het formulier. Door in lichtgrijs in de invulvelden een call to action mee te nemen in het form zelf, geef dat ook weer net even wat meer conversie.

Tip 5: Deel het formulier op

Soms wil je meer velden gebruiken om informatie te verzamelen. Met de toename van het aantal velden neemt bij elk extra veld ook de conversie af. Indien je toch meer velden zou willen laten invullen, geef de meest evidente velden dan weer op een eerste pagina. Vervolgens zorg je ervoor dat ze daarna met een 'ga verder' button het vervolg van de velden op de volgende pagina invullen. Indien ze dan de invulactie afbreken, heb je in ieder geval de meest belankrijge velden zoals naam, telefoonnummer en email adres om contact op te kunnen nemen. Het is immers zonde als je niet weet wie het formulier vooraf heeft verlaten.

Heb je moeite met het maken van een webformulier? Geen nood! Wij kunnen jou daarmee helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Wij delen graag onze kennis. Jij ook? Deel deze blog met jouw connecties: