SEO trends 2019 | Online marketing

23-01-2019

SEO trends 2019 | Het algoritme van Google bestaat uit meer dan honderden factoren die de positie van een website bepalen. Door de dagelijkse wijzigingen in het algoritme is een toppositie behalen geen garantie meer. Maar, niet getreurd, onze SEO-specialisten zitten continu bovenop de nieuwste ontwikkelingen en zorgen voor betere posities in de zoekmachines. Zo hebben wij voor vele uiteenlopende organisaties meerdere topposities in Google behaald.


Welke veranderingen gaan we zien in 2019? Hoe kunnen wij hierop inspelen? En het allerbelangrijkste, hoe gaan wij jou daarbij helpen? Lukt het niet om een toppositie in Google te behalen? Neem dan eerst contact met ons op en dan kijken we samen hoe wij 2019 nog succesvoller kunnen maken! 


Onderstaand hebben wij alvast speciaal voor jou de meest belangrijke SEO trends 2019 op een rijtje gezet.


SEO trends 2019: voor betere organische zoekresultaten


SEO trend #1: AMP – Accelerated mobile pages

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Accelerated Mobile Pages zijn geoptimaliseerde pagina’s voor mobiel en hebben als doel de online ervaring en snelheid van mobiele gebruikers te verbeteren. AMP pagina’s zijn in feite ‘uitgeklede’ varianten van de reguliere pagina’s. Door meerdere elementen van de reguliere pagina’s te strippen kan de laadtijd van de mobiele pagina worden versneld.

SEO trends AMP 2019

Zoals velen al weten is de laadtijd van een website ontzettend belangrijk voor een positieve gebruikerservaring. Bij een laadtijd langer dan 2 á 3 seconden, haakt al meer dan 50% van de internetgebruikers af. Dit zorgt natuurlijk voor een hoog bouncepercentage, minder conversies en een lagere organische positie in Google. Bovendien heeft een AMP pagina een positief effect op je zoekresultaten in Google. Google zal namelijk een AMP-website hoger in de zoekresultaten plaatsen wanneer iemand mobiel zoekt.

Accelerated Mobile Pages kan je gemakkelijk herkennen aan de kleine bliksemschicht in de mobiele zoekresultaten.




SEO trend #2: Structured data

Zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen over uitstekende content, zoekwoorden, autoriteit en inkomende links. Technische SEO-aspecten zijn evengoed noodzakelijk om hoog te kunnen scoren in de zoekmachines. De meeste aspecten zijn ongetwijfeld al bekend, maar een stukje techniek in de vorm van structured data wordt vaak nog over het hoofd gezien.

Structured data is een stukje code waarmee je de organische zoekresultaten kunt verrijken. Rijkere zoekresultaten, oftewel rich cards zorgen voor een hogere CTR en genereren in het algemeen meer traffic. Dit is natuurlijk precies wat je wilt. Meer traffic, meer conversies en een hogere positie in Google. Maar wat zijn nu precies de overige voordelen van structured data? De rijkere zoekresultaten worden veel prominenter en visueler weergegeven. Hierdoor valt je zoekresultaat veel meer op en wordt de concurrent minder zichtbaar.

SEO-structured-data

Verschillende soorten structured data

Hieronder vind je een overzicht van de meeste voorkomende soorten:

  • Events
  • Producten
  • Recepten
  • Breadcrumbs
  • Reviews
  • Prijs 

Kortom, structured data is geen directe ranking factor voor de organische zoekresultaten. Daarentegen heeft het wel indirect een positief effect op jouw vindbaarheid.

 

SEO trend #3: Voice search

In 2020 zal maar liefst 50% van alle zoekopdrachten ingesproken worden. Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk goed vindbaar blijven in de zoekmachines. Het is dus van belang dat je blijft optimaliseren en je marketingaanpak laat meegroeien. Met de volgende tips optimaliseer je voor voice search (gesproken zoekopdrachten), dé SEO trend voor de aankomende jaren.

Voice search = long tail zoekwoorden

Door de opkomst van voice search wordt er anders gezocht dan voorheen. Gesproken zoekopdrachten bestaan voor 70% uit volledige zinnen in plaats van één zoekwoord. Het is dus van belang om je zoekwoordenonderzoek hierop aan te passen. De focus moet juist gelegd worden op de long tail zoekwoorden, in plaats van short tail zoekwoorden.



SEO-trends-voice-search

 

 

Wat is het verschil tussen gesproken zoekopdrachten en traditionele zoekopdrachten?


Traditionele zoekopdracht: SEO trends
( short tail-zoekwoord )


Gesproken zoekopdracht: Wat zijn de beste SEO trends?
( long tail-zoekwoord ) 


Kortom, optimaliseer je website niet alleen voor short tail zoekwoorden, kijk ook eens naar de long tail zoekwoorden.

Voeg een FAQ-pagina toe aan je website

Een FAQ-pagina (pagina met veel gestelde vragen) is een simpele en efficiënte methode om je website te optimaliseren voor de gesproken zoekopdrachten Een FAQ-pagina geeft direct antwoord op de vragen die gesteld worden via voice search. Hierdoor zullen de gesproken zoekopdrachten veel duidelijker en relevanter zijn. Er bestaat dus een grote kans, dat een virtuele assistent jouw antwoord voorleest.



Voice search: optimaliseer voor featured snippets

Een featured snippet is een stukje code, waar het antwoord van een zoekopdracht in staat. In de meeste gevallen is een gesproken zoekopdracht een vraag, daardoor is de kans groot dat jouw featured snippet de vraag kan beantwoorden van de gebruiker.



SEO-featured-snippet

Op welke positie staat een featured snippet

Google plaatst een featured snippet op positie 0, boven de advertenties en organische zoekresultaten. Vanwege een 0 positie in Google is de CTR minder hoog dan je denkt: slechts 8,6% van de klikken gaan naar featured snippets. Dit komt doordat de vraag van de gebruikers direct beantwoord is.



SEO hulp nodig?

Wil jij je in 2019 focussen op het verbeteren van de positie van jouw website in de zoekresultaten? En ben je hiervoor op zoek naar SEO-specialisten die continu bovenop de nieuwste trends en ontwikkelingen zitten? Neem dan contact met ons op!