Neem contact met ons op
Stuur ons een mailtje
Facebook en Twitter is voor bedrijven vanzelfsprekend om in te zetten voor marketingdoeleinden. Linkedin blijft daarentegen vaak achter. Hoe dit komt? Vaak is de kennis beperkt om aan de slag te gaan met de bedrijfspagina. Maar na het lezen van deze tips niet meer! We geven jou een aantal handvatten zodat jij scoort met je Linkedin company page.
Misschien voor de hand liggend, maar pas je banner met enige regelmaat aan. Vaak worden de banner en de profielfoto van de company page niet meer aangepast zodra de pagina is aangemaakt. Zonde, want door het regelmatig aanpassen van visuele content creëer je een positieve look-and-feel voor je organisatie. Daarnaast kun je de banner gebruiken om je volgers te informeren met marketingacties. Wij, als online marketingbureau, hebben dit toegepast bij onze klant SharkTalent. Zodra je op hun company page komt, zie je direct hun actie staan. Als LinkedIn-leden op de pagina komen zien zij meteen de actie waaraan ze kunnen deelnemen.
Linkedin is een zakelijk platform, dus de tone-of-voice is voornamelijk formeel. Hierop moet je de content aansluiten. Maar wat voor soort content ga je publiceren? En hoe pak je dit op de juiste manier aan? Linkedin onderzocht wat voor soort content volgers verwachten op een company page. Hieruit is gebleken dat er veel interesse is in branchenieuws. Denk hierbij aan: nieuwsberichten, analyses, columns en blogartikelen. Alle informatie waarbij volgers op de hoogte worden gesteld en gehouden. Daarnaast zijn volgers ook geïnteresseerd in bedrijfsnieuws. Lanceert jouw organisatie binnenkort een nieuw product? Is er een nieuwe werknemer of komt er een nieuwe directeur? Dit zijn onderwerpen die je zeker kunt publiceren op Linkedin bedrijfspagina. Je weet nu wat voor soort content jouw volgers en netwerk interessant vinden. Het is handig om een contentkalender te maken, zodat overzichtelijk wordt, wanneer welke content gepubliceerd wordt. Dit zorgt voor structuur in jouw berichten en daarmee voorkom je dat dezelfde berichten opnieuw worden gepost. Daaraast zorg je ervoor dat je berichten niet eentonig worden. Jouw volgers zitten er namelijk niet op te wachten om bijvoorbeeld alleen maar marketingacties te lezen. Heeft jouw organisatie een Youtube-kanaal en hebben deze video’s de juiste tone-of-voice? Deze video’s kun je ook delen op je company page. Net als op Facebook, zorgt videocontent voor een hogere engagement in
tegenstelling tot tekstuele content.
In jouw organisatie zullen er ongetwijfeld meerdere expertises zijn. Stimuleer werknemers om vanuit hun specialisme blogartikelen te schrijven. Hiermee tonen de werknemers hun deskundigheid in het vakgebied waar zij werkzaam zijn.
Een showcase-pagina is een pagina die hangt aan je company page. Met een showcase-pagina kun je een specifiek gedeelte van je bedrijf een eigen plek geven. Denk hierbij aan een campagne die extra belicht wordt of een product dat gepromoot wordt. De content op de showcase-pagina is speciaal op dat onderwerp gericht. Volgers kunnen jouw showcase-pagina volgen, omdat ze bijvoorbeeld specifiek in dat onderwerp geïnteresseerd zijn. Dit is interessant voor organisaties die verschillende soorten klanten bedienen. Je showcase-pagina kun je terugvinden aan de rechterzijde van de Linkedin bedrijfspagina. Maar daar blijft het niet bij. Je pagina moet natuurlijk ook gepromoot worden. Verstuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar klanten met de mededeling dat ze de laatste bedrijfs/branche ontwikkelingen kunnen volgen via Linkedin. Daarnaast kun je aan werknemers vragen om statusupdates te delen op hun persoonlijke Linkedinpagina. Hierdoor is het bereik van een bericht vele malen groter.
Linkedin trekt sneller leads aan dan Facebook of Twitter. Uiteraard gaat hier vaak een salestraject aan vooraf. Maar voordat je leads gaat benaderen moet je ervoor zorgen dat je persoonlijke profiel up-to-date is. Een professioneel profiel schept namelijk vertrouwen, waardoor je sneller geneigd bent om de uitnodiging te accepteren. Op Linkedin kun je met behulp van de Social Selling Index zien hoe effectief je bent in het creëren van je eigen merk, het vinden van personen, het opbouwen van relaties en het uitwisselen van informatie. Bekijk jouw Social Selling Index en zorg dat je profiel compleet is.
Voor bedrijven is het vanzelfsprekend om Facebook Advertising in te zetten, maar een gesponsorde campagne op Linkedin wordt minder snel gedaan. Het is het ondergeschoven kindje in de advertentiewereld. Vaak zijn argumenten zoals ‘te duur’ of ‘gebrek aan kennis’ een van de hoofdredenen. Terwijl er vele mogelijkheden zijn met Linkedin Advertising, mits je de campagne goed inzet. Vanuit je Linkedin bedrijfspagina kun je effectieve campagnes uitvoeren. Vooral als je klanten binnen de B2B-markt zitten. LinkedIn is dan het beste kanaal om te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld zeer doelgericht targetten op functiegroepen. Wil jij de aandacht van de CEO? Met adverteren via Linkedin is dit mogelijk. Maar onthoud wel; hoe hoger de functiegroep, hoe hoger je advertentiekosten. Ook met Linkedin kun je resultaten uit je advertentie meten. Sinds kort kan dit met een conversie tracking pixel. Deze pixel kun je vergelijken met de Facebook-pixel die je op je website plaatst. Met behulp hiervan krijg je inzicht op de acties/conversies via jouw website zoals: aankopen, het invullen van een webformulier of het downloaden van een whitepaper.
Linkedin is het ideale platform voor de B2B-markt. Op geen enkel ander platform worden er meer leads binnengehaald dan via Linkedin. Uiteraard moet je hier consistent mee bezig zijn. Heb je hiervoor niet de tijd en de middelen? Wij kunnen je Linkedin company page onder handen nemen. We creëren content, zorgen voor beeldmateriaal en zetten advertentiecampagnes op. Kom gezellig langs voor een kop koffie en we bekijken meteen jouw Linkedin pagina!
Ook meer doen met andere social mediakanalen? Lees hier een blog over retargeting inzetten op Facebook, of lees meer over social media marketing.
Wat is social media marketing?