Neem contact met ons op
Stuur ons een mailtje
Het ontstaan van digitale assistenten verandert ons zoekgedrag. Siri, Google Now, Alexa en Cortana. Stuk voor stuk vriendelijke ‘personen’ die ons helpen te zoeken naar content. Waar je normaal gesproken in Google op zoek gaat naar ‘Dolfijnen’ en vervolgens op afbeeldingen klikt, zeg je nu: ‘Laat foto’s van dolfijnen zien’. Maar hoe beïnvloedt dit het optimaliseren van teksten? En waar gebruiken we voice search nou precies voor? Lees verder en ontdek de toekomst van SEO.
Er zijn nog niet zoveel onderzoeken gedaan naar voice search. Maar volgens een onderzoek van Northstar Research maakt 55% van de jongeren dagelijks gebruik van gesproken zoekopdrachten, tegenover 41% van de volwassenen. Het feit dat ook een groot percentage volwassenen gebruik maakt van voice search is opvallend. Dit kan te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid. Je hoeft bijvoorbeeld geen kleine knoppen in te drukken om iets te typen. Daarnaast is voice search ook een stuk veiliger tijdens het wandelen of fietsen. Zo kun jij je aandacht immers beter op de weg houden.
Een veelgebruikte gesproken zoekopdracht is ‘navigeer naar huis’. Maar ook ‘bel mam’ en ‘bel pap’ wordt veel gebruikt. Dit doen we dan bijvoorbeeld als we bij vrienden zijn, tv kijken of tijdens het koken. Een onderzoek van het online statistiekbureau Statista laat zien dat 38% van de gebruikers van gesproken zoekopdrachten dit simpelweg doen omdat ze het leuker vinden. Daarnaast vindt 43% dat het sneller werkt. In de afbeelding hiernaast zie je de vier categorieën waarvoor de viruele assistent ‘Hound’ precies wordt gebruikt. Hoewel het bedoeld is als persoonlijke assistent, wordt het voornamelijk gebruikt om informatie te vinden (lokaal of algemeen). Het zou interessant zijn om deze gegevens ook voor digitale assistenten als Siri en Google Now te verzamelen om te kijken of deze trend bevestigd wordt.
Er wordt verwacht dat de zoekopdrachten in 2020 voor de helft met onze stem worden gedaan. Naast spraakopdrachten via de mobiel, worden er steeds meer apparaten ontwikkeld waarbij je ook je stem kunt gebruiken voor het geven van opdrachten. Denk aan huishoudelijke apparaten, auto’s en horloges. Maar daarnaast gaan we ook achter de computer gebruik maken van ons spraakvermogen. Zo heeft Apple aangekondigd dat Siri ook op de Mac beschikbaar gaat zijn. Dit maakt multitasken een stuk gemakkelijker.
Nu je weet dat het aantal spraakopdrachten de komende jaren flink gaat groeien, kijken we nu wat het verschil is tussen text search en voice search. Zoals je kon lezen in de inleiding zorgt voice search voor andere zoekopdrachten. De zoekopdrachten met je stem begin je meestal met de woorden: wie, hoe, wanneer, waar, waarom en wat. Je kunt een vraag stellen op een manier die je ook in het echt zou doen. Dit zorgt ervoor dat de zoekopdrachten langer zijn en meer long tail woorden bevatten. Dit zijn woorden met een lager zoekvolume, maar een hogere zoekintentie.
In plaats van ‘Spanje vakantie’ wordt er bijvoorbeeld gevraagd ‘Wat kun je doen op vakantie in Spanje?’ of ‘Waar boek ik een vakantie naar Spanje?’. In allebei de zoekopdrachten zit het short tail woordcombinatie ‘Spanje vakantie’. De vragende zoekopdrachten bevatten echter meer woorden daaromheen. Dit zorgt ervoor dat de intentie en context duidelijk wordt. Zo toont de eerste zoeker interesse in een vakantie in Spanje, maar is de tweede bezoeker klaar om te boeken. Dit zullen dan ook geheel verschillende zoekresultaten opleveren.
De belangrijke vraag is nu: hoe moet je teksten optimaliseren met deze manier van zoeken? Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen zodat jouw content gereed is voor de toekomst. Het nieuwe SEO voor voice search:
Focus je niet alleen op korte combinaties van zoekwoorden. Verplaats je in de gebruiker en ga als het ware een dialoog met hem aan. Welke woorden zou je gebruiken als je zelf in een gesprek bent over het onderwerp? Met het antwoord op deze vraag maak je een tekst meer menselijk en natuurlijk. Dit zie je ook in het voorbeeld over de vakantie in Spanje. Niemand zou een reisbureau instappen en alleen maar zeggen ‘Vakantie Spanje’. Let er daarom op dat jouw tekst een samenhangend geheel wordt en spreektaal bevat.
Gesproken opdrachten bevatten vaak een vraag. Dit betekent dat jouw content antwoord moet geven op de vragen van zoekers. Dit kun je makkelijk doen door een pagina te maken met veelgestelde vragen. De digitale assistenten kunnen zo sneller de antwoorden vinden die worden gezocht. Deze FAQ-pagina is ook goed voor de redelijk nieuwe ‘featured snippets’ in Google. Dit zijn uitgelichte fragmenten die direct een korte preview van een antwoord op een vraag laten zien. Als jouw website antwoord geeft op de vraag die wordt gesteld kom jij in de featured snippet terecht en sta je dus bovenaan! Een geweldige manier om je zichtbaarheid te vergroten.
Als mobiele gebruikers een gesproken zoekopdracht uitvoeren is dit vaak om lokale data te verzamelen. Sterker nog, een gesproken mobiele zoekopdracht is 3x zo vaak lokaal dan een getypte zoekopdracht. Zo wil iemand bijvoorbeeld weten welke Albert Heijn het dichts in de buurt is. Als zij hun locatie vrijgeven aan Google komt er een mooi kaartje in beeld met de dichtstbijzijnde supermarkten. Zorg er dus voor dat jouw je scoort met local SEO en je website optimaliseert voor mobiele gebruikers.
Sommige woorden worden vaak verkeerd geschreven. Denk bijvoorbeeld aan barbecue. Zo wordt er 6600 keer per maand gezocht op gasbarbecue en 390 keer naar gasbarbeque. Staan er te sterke concurrenten bovenaan als er op gasbarbecue wordt gezocht? Voorheen werd jouw tekst dan geoptimaliseerd op gasbarbeque en stond je 390 keer per maand bovenaan in Google. Met de opkomst van gesproken zoekopdrachten zijn spelfouten echter verleden tijd. De digitale assistenten schrijven elk woord correct en herkennen daarnaast ook nog verschillende accenten.
De beste manier om te begrijpen hoe een gesproken zoekopdracht werkt en welke resultaten je krijgt, is om het zelf te gebruiken. Stel vragen waarvan je denkt dat jouw website het antwoord geeft. Welke websites staan boven jou? Zo kun je peilen wat er bij jouw concurrenten goed werkt. Zijn er vragen waar jouw website geen of slecht antwoord op geeft? Gebruik deze informatie als je aan de slag gaat met jouw content. Kom je er niet uit? En wil je graag hulp zodat jouw website klaar is voor de toekomst? Neem contact op voor een website die voice search- ready is!
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe SEO ontwikkelingen? Onze kennis delen we graag! Schrijf je hieronder in voor onze 2-maandelijkse nieuwsbrief. Ook SEA en social media trends worden hierin besproken. Meteen meer informatie over SEO? Lees onze vorige blog over nieuwe tips om goede backlinks te krijgen of kom alles te weten over linkbuilding.
Wat is linkbuilding?