Neem contact met ons op
Stuur ons een mailtje
Ontwikkelingen op social media zijn soms niet meer bij te houden. De ene na de andere verbetering of aanvulling verschijnt in het social medialandschap. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van de carrousel-functie op Instagram, de privacy op Facebook en de mogelijkheid tot reclame afname bij YouTube. Ook in 2017 ontwikkelt social media zich weer volop. Wil jij weer up-to-date zijn? Lees dan onderstaande ontwikkelingen en je bent weer helemaal bij.
Het onderzoeksbureau Newcom Research onderzoekt elk jaar het social mediagebruik onder Nederlanders. Zij hebben onderzocht dat, ten opzichte van vorige jaar, Instagram is gegroeid van 2,1 miljoen naar 3,2 miljoen gebruikers. Hiermee is Instagram Twitter volledig voorbijgegaan. Er zijn namelijk 2,6 miljoen Twittergebruikers. Instagram is vooral erg populair onder de Nederlandse jongeren (15-19 jaar oud). Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Instagram zich sterk ontwikkelt op videogebied. Zo is vorig jaar Instagram Stories geïntroduceerd. Op dit onderdeel van Instagram kun je een korte video plaatsen die maar 24-uur te zien is. Jouw story kun je vervolgens versieren met allerlei gekke stickers verschillende lettertypes. Daarnaast is de functie ‘live’ in het leven geroepen. Als een ‘journalist’ kun je live-verslag uitbrengen en je volgers laten zien waar je op dat moment mee bezig bent. Heel geschikt om als bedrijf in te zetten als sneak preview van een nieuw product of als een kijkje achter de schermen. Tot slot is er deze maand nog de carrousel-functie uitgerold. Hierdoor hoef je niet meer te kiezen welke foto of video je wilt plaatsen, maar kan het allemaal in één post. Instagram biedt gebruikers de mogelijkheid om te experimenteren met video en foto, iets waar jongeren volop gebruik van maken.
Facebook is na WhatsApp het meest gebruikte platform. Zo’n 10,4 miljoen Nederlanders maken hier gebruik van. Elke dag wordt er door 7,5 miljoen Nederlanders geliked, gedeeld en gepost. De gebruiker van Facebook is echter langzaam aan het veranderen. Waar het oorspronkelijk een echt jongerenplatform was, zijn nu steeds minder jongeren actief op Facebook. Zij kiezen eerder voor platforms als Instagram en Snapchat. Daarentegen ontdekken steeds meer ouderen juist de mogelijkheden van Facebook. De groep 65+ers stijgt op dit moment dan ook hard. Verder probeert Facebook de veiligheid van het platform te waarborgen en te verbeteren. Als gebruiker kun je nu letterlijke een fysieke sleutel gebruiken om in je account te komen. Via je instelling klik je op beveiliging en dan aanmeldgoedkeuring. De eerstvolgende keer dat je dan inlogt kun je een USB-apparaat in je computer steken. Deze functie is op dit moment alleen nog mogelijk op desktop. Facebook is hiermee nog volop aan het experimenteren en er zullen dus waarschijnlijk snel weer nieuwe ontwikkelingen volgen.
LinkedIn is langzaamaan veranderingen aan het toepassen. Ziet jouw profiel er nog hetzelfde uit? Dan zul je binnenkort verrast worden door een nieuw uiterlijk. Met het vernieuwde design wil LinkedIn een betere gebruikerservaring aanbieden. Het platform is dit al druk aan het aan testen. De meest belangrijke veranderingen van de nieuwe interface zijn de navigatiebalk en de zoekfunctie. Voor uitgebreid zoeken (bijvoorbeeld op postcode zoeken) moet je nu betalen. Daarnaast valt het kopje adverteren extra op. Geen gezoek meer naar de advertentieknop, maar direct toegang vanuit elke pagina. Een andere verandering dat het zakelijk platform wil doorvoeren is het gebruik van hastags. Vooral op Instagram en Twitter zie je normaal gesproken hastags voorbijkomen, maar ook LinkedIn wil hier gebruik van maken. Het voordeel hiervan is dat blogs makkelijker vindbaar gaan worden. Zoek op #seo en vindt de blogs terug over dit onderwerp. Een stuk handiger dan dat je door heel je tijdlijn moet scrollen om een blog terug te vinden (de huidige situatie). Voor bloggers is het in de toekomst dus belangrijk om de juiste hastages te gaan gebruiken. Waar gaat erop gezocht worden en waar wil je op gevonden worden? Iets waar er dan goed over na moet worden gedacht. Kortom, veel veranderingen die je dit jaar kunt verwachten van LinkedIn.
Video wordt steeds meer geïntegreerd in social media. Kijk bijvoorbeeld naar de videofunctie Snapchat of naar Instagram Stories. Maar ook live-beelden schieten met Facebook, Twitter en WhatsApp is mogelijk. Na Google is YouTube de grootste zoekmachine en tevens het grootste videoplatform. Ongeveer 7,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube. 1,7 miljoen gebruikers bekijken zelfs dagelijks video’s. Bij het zien van een video op Youtube krijg je vaak eerst een irritante reclame van 30 seconden die je niet weg kunt klikken. Hier gaat gelukkig verandering in komen. Ook Youtube wil de gebruikerservaring verbeteren en gaat daarom in de toekomst de lange reclames afschaffen. Te veel gebruikers vinden de reclames blijkbaar irritant, waardoor Youtube dit volgend jaar al gaat doorvoeren. De korte reclames waarbij de gebruiker kan wegklikken, blijft wel bestaan.
De onlinewereld is dynamisch en nieuwe ontwikkelingen op social media liggen op de loer. Ben je benieuwd naar de andere social media cijfers van Nederland? Bekijk onze infographic en bekijk op welk kanaal jij de focus moet houden. Zou je extra hulp willen met jouw social mediakanalen? We hebben content-experts in huis die graag voor jou aan de slag gaan met baanbrekende content. Kom langs bij ons op kantoor en we gaan jouw strategie nader bekijken!
Deel deze infographic met onderstaande code:
Please include attribution to https://www.daretobefound.nl/ with this graphic.